Betaal jij 200 euro voor deze ‘onbekende’ artiest?

Gemiddeld 45 miljoen views per YouTubevideo en ruim 717.000 luisteraars op Spotify per maand. Dinsdagavond staat hij in het Ziggo Dome en een staanplaats kost je zo’n 200 euro. Ik heb het over niemand minder dan de Koreaanse G-Dragon. Wie? Ja, dat dacht ik ook.

Hij is leider en producer van Korea’s populairste boyband BIGBANG. Hij produceerde met die groep de hits Fantastic Baby en Bang Bang Bang, die zelfs een miljard views opleverde op YouTube. Ook zijn eigen nummer Crooked doet het goed in de hitlijsten. In 2016 wordt hij in Azië uitgeroepen tot Most Influential Person Under 30.

Bij het zien van de eerste paar afbeeldingen op Google vraag ik me allereerst af of G-Dragon, die in het dagelijks leven als Kwon Ji-yong door het leven gaat, een man of een vrouw is. Zijn haarkleur is op zo’n beetje iedere afbeelding anders en op zijn egale huid is de gemiddelde vrouw jaloers. Maar ik moet bekennen: hij ziet er tof uit. Op YouTube is hij niet weg te denken en hij heeft meer Spotify-streams dan menig Nederlands artiest. Volgens Alexandra Garton van concertpromotor Mojo maken ze in Azië de vergelijking tussen G-Dragon en artiesten als Rihanna. Heb ik dan echt onder een steen geleefd?

Zodra ik het begrip k-pop (afgekort van Koreaanse popmuziek) zie staan, begint er iets te dagen. De eerste keer dat k-pop in Nederland benoemd werd, was in de zomer van 2012 dankzij het legendarische nummer Gangnam Style. K-pop is een Koreaans muziekgenre dat voortkomt uit een mengelmoesje tussen elektronische, rock, hiphop, pop en r&b-muziek uit Zuid-Korea. Het is in Azië niet alleen een muziekgenre, maar een complete subcultuur waarbij alles draait om mode en stijl.

Een enkel aantal diehardfans staat in vroeg in de middag al in de kou voor het Ziggo Dome te wachten. De meesten zijn van Aziatische afkomst en zijn zeer opvallend gekleed. Een aantal meiden oefent vast wat dansjes. „Dat kan kloppen”, zegt Garton van Mojo. Ze legt uit dat het fenomeen enorm leeft onder Aziatische community’s in Nederland. „K-pop is een zeer modegerichte cultuur. Dat komt vooral omdat zulk soort concerten heel veel waarde hechten aan de entourage; mensen gaan er verkleed heen en choreografie speelt een hele grote rol.”

Zijn fans moeten diep in de buidel tasten om een ticket te kunnen kopen. De zitplaatsen zijn nog redelijk te betalen, de prijs varieert tussen de 60 euro en de 130 euro. Maar als je op het veld wil staan om met de artiest mee te dansen, kost je maar liefst 205 euro. „Binnen dat muziekgenre is het heel normaal dat tickets zo duur worden”, stelt Garton.

In juni werd bekendgemaakt dat het Koreaanse icoon ook door Europa zou gaan toeren. „Collega’s uit Azië hebben ons getipt dat deze artiest echt een hype is en k-pop is in Europa upcoming de laatste tijd”, vertelt Garton. De afgelopen maanden zijn er meer k-popfeestjes georganiseerd in Nederland. Dat is ook de Nederlandse jongeren niet ontgaan, vooral jongeren tussen de 16 en de 25 gaan volledig uit hun plaat. „Het is een nichegenre dat toch best groot blijkt te zijn”, concludeert ze.

Gepubliceerd bij Metro

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *